Prawidłowy – wzorcowy rozówj w pierwszym roku życia dziecka czyli ontogeneza motoryczna

Cały rozwój dziecka w odniesieniu do tułowia zawsze przebiega w tzw. schemacie „cranio-caudalnie”,
czyli od głowy go odcinka krzyżowego i „dystalno-proksymalnym”, czyli od części dalszych do bliższych.

Każde dziecko powinno prezentować poniżej opisany prawidłowy schemat motoryczny ciała i absolutnie nieprawdziwe jest powszechne powiedzenie, że „każde dziecko rozwija się inaczej”. ” Inaczej” dotyczy tylko i jedynie sfery psychiczno-emocjonalnej.

  • Do 4 tyg. – wkłada swoje ręce pojedynczo do buzi
  • 8 tyg. – łączy proste palce na klatce piersiowej
  • 3 mż – dotyka dłoń o dłoń od góry
  • 4 mż – dotyka swoimi dłońmi do linii kolan
  • 5 mż – dotyka i chwyta genitalia
  • 6 mż – dotyka za podudzia
  • 7 mż – chwyt za stopę
  • 7,5 mż – wkłada pojedynczo stopy do buzi

Rozwój umiejętności chwytnych czyli sposoby chwytania przez dziecko zabawek:

  • 8 tyg. – patrzy na dłoń, łączy proste palce
  • 3 mż – chwyta tzw. „oczami i językiem”
  • 4 mż – chwyt boczny (stroną boczną)
  • 4,5 mż – chwyt diagonalny
  • 5 mż – przekłada trzymaną zabawkę z ręki do ręki (supinacja przedramienia)
  • 6 mż – chwyt radialny
  • 7,5 mż – chwyt pensetowy
  • 9 mż – chwyt szczypcowy

Rozwój funkcji podporowych czyli przyleganie i podpieranie się od urodzenia:

  • Noworodek – sposób przylegania noworodka nazywamy płaszczyzną przylegania, czyli: kłąb nadgarstka lewego
    i prawego, przyśrodkowa część ud, mostek oraz przetacza się dziobiąc podłoże
  • 6 tyg. – 12 tyg. – podpór przesuwa się z nadgarstków w kierunku łokcia, środek ciężkości z mostka przesuwa się
    w kierunku pępka
  • 3 mż – podpór symetryczny na przedramionach z izolowanym obrotem głowy
  • 4,5 mż – asymetryczny podpór ma przedramionach
  • 5 mż – podpór na nadgarstkach
  • 6 mż – prostokąt podporu na udach i dłoniach

Motoryka duża czyli to na co „codziennie” czekamy:

  • 6 mż – obrót z pleców na brzuch
  • 7 mż – siad boczny (podstawa trapez)
  • 7,5 mż – siad skośny (podstawa trójkąt)
  • 7,5 mż – foczenie
  • 8,5 mż – czworakowanie
  • 8,5 – 9 mż – siad prosty
  • 8,5 – 9 mż – wstawanie
  • 10 – 11 mż – chód bokiem wzdłuż mebli
  • 14 – 16 mż – chodzenie socjalne

Opracowanie:

lek. med. Helena Woźniak-Rosół – specjalista pediatrii, certyfikowany diagnosta zaburzeń neurorozwojowych dzieci met. Vojty

Gabinet Pediatryczny – wizyty domowe : Katowice ul.Różana 15

Mgr Rafał Rosół – certyfikowany fizjoterapeuta
– certyfikaty met. Vojty diagnostyka i terapia zaburzeń neurorozwojowych (psychomotorycznych) u wcześniaków, niemowląt i dzieci
– certyfikat metody NDT-Bobath
– certyfikat Association Kinesio Taping

Gabinet rehabilitacji dzieci: Katowice ul.Teatralna 10