Postrzeganie, rozumienie i ocenianie norm rozwojowych dziecka należy rozpocząć od postawienia sobie zasadniczych trzech pytań:
Kto oddaje się praktyce bez usystematyzowanej wiedzy,
Jest jak sternik, który bez wiosła i kompasu wszedł na pokład statku
I nigdy nie wie, dokąd płynie
[Leonardo da Vinci]
Aby móc rozpocząć analizę, a następnie ocenę rozwoju psychomotorycznego dziecka należy mieć bezwzględnie opanowaną znajomość idealnego modelu rozwoju psychomotorycznego, czyli znać wszystkie mechanizmy i uwarunkowania jakie na każde dziecko od życia płodowego. Program jaki na każde dziecko czeka do zrealizowania nazywamy ontogenezą motoryczną.
Ontogeneza motoryczna dziecka uwarunkowana jest:
Nieodłącznymi warunkami do osiągnięcia dwunożnej wyprostowanej postawy są:
SCHEMAT BADANIA DZIECKA
Badanie składa się z trzech nierozerwalnych etapów.
Pierwszym etapem badania jest wnikliwa obserwacja motoryki spontanicznej w leżeniu na brzuszku i pleckach. W tych pozycjach obserwujemy wzorce prezentowane przez dziecko odnosząc je do wieku dziecka:
Wszystkie czynności psychomotoryczne u każdego dziecka są takie same (w tym samym wieku +/- 6 tyg ) i są ściśle określone, różnią się tylko sferą emocjonalną – inną dla każdego dziecka. Wypadnięcie jednej z zaprogramowanej czynności w rozwoju lub pojawienie się jakiegoś „nawyku” jest niekorzystne i absolutnie nie można mówić:
Podsumowaniem tej części badania jest wstępna ocena rozwoju w aspekcie ilościowym i jakościowym prezentowanych wzorców.
Drugim nieodłącznym etapem badania jest analiza rozwoju odruchowego, czyli istotnych odruchów, które zawsze mają swoją ewolucje w przebiegu pierwszego roku.
Trzeci nierozerwalny etap badania to ocena reakcji ułożeniowych czyli tzw. reaktywności posturalnej.
Reakcje uzłożeniowe (7) ulegają kilku przeobrażeniom w pierwszym roku życia. Badanie ich polega na zmianie ustawienia ciała w przestrzeni. Każda faza wymaga dokładnej znajomości, obserwacji i analizy. Badanie zebrane jest w tabeli:
Po szczegółowej analizie całego badania zawierającego trzy składowe możemy wystawić ostateczną ocenę jakościową oraz ilościową badanego dziecka i udzielić jednoznacznej odpowiedzi czy dziecko wymaga wsparcia czy rozwija się zgodnie z programem ontogenetycznym.
Opracowanie:
lek. med. Helena Woźniak-Rosół – specjalista pediatrii, certyfikowany diagnosta zaburzeń neurorozwojowych dzieci met. Vojty
Gabinet Pediatryczny – wizyty domowe : Katowice ul.Teatralna 10
Mgr Rafał Rosół – certyfikowany fizjoterapeuta
– certyfikaty met. Vojty diagnostyka i terapia zaburzeń neurorozwojowych (psychomotorycznych) u wcześniaków, niemowląt i dzieci
– certyfikat metody NDT-Bobath
– certyfikat Association Kinesio Taping
Gabinet rehabilitacji dzieci: Katowice ul.Teatralna 10